marți, 10 februarie 2015

Nisargadatta Maharaj - Fragment din "Eu Sunt Acela"



Întrebare: Eu studiez sanscrita sub îndrumarea unui profesor dar de fapt nu fac decât să citesc scripturile. Sunt în căutarea realizării de sine şi am venit să primesc îndrumarea necesară. Spune-mi, te rog, ce ar trebui să fac?  
Maharaj: De vreme ce ai citit scripturile, de ce mă mai întrebi pe mine? 
Î: Scripturile arată direcţiile generale, dar individul are nevoie de instrucţiuni personale.  
M: Sinele tău este învăţătorul tău ultim (sadguru). Învăţătorul (gurul) tău din afară nu-i decât o piatră de hotar. Numai învăţătorul tău lăuntric este cel care va merge împreună cu tine spre scop, căci el este scopul.
Î: Învăţătorul lăuntric este greu de găsit.
M: De vreme ce el este în tine şi cu tine, dificultatea nu poate fi serioasă. Priveşte în interior şi îl vei găsi.
Î: Când privesc în interior, găsesc senzaţii şi percepţii, gânduri şi sentimente, dorinţe şi frici, amintiri şi aşteptări. Mă afund în acest nor şi nu văd nimic altceva.
M: Cel care vede toate acestea, precum şi nimicul, este învăţătorul lăuntric. El singur este, orice altceva doar pare că este. El este Sinele tău (swantpa), speranţa şi certitudinea eliberării tale; găseşte-I, agaţă-te de el şi vei fi salvat şi în siguranţă.
Î: Cred în cele ce spui, dar când încerc să descopăr cu adevărat acest sine lăuntric, constat că el îmi scapă.
M: Ideea "el îmi scapă", unde se iveşte ea?
Î: În minte.
M: Şi cine cunoaşte mintea?
Î: Martorul minţii cunoaşte mintea.
M: A venit cineva la tine şi ţi-a spus: "Eu sunt martorul minţii tale"?
Î: Fireşte că nu. N-ar fi fost decât o altă idee în minte.
M: Atunci cine este martorul?
Î: Eu sunt.
M: Aşadar, tu cunoşti martorul fiindcă tu eşti martorul. Nu este nevoie să vezi martorul în faţa ta. Şi aici, a fi este una cu a cunoaşte.
Î: Da, văd că eu sunt martorul, Conştienţa însăşi. Dar ce câştig am din asta?
M: Ce întrebare! Ce fel de câştig aştepţi? A cunoaşte ceea ce eşti, nu-i acesta un lucru destul de bun?
Î: Care sunt foloasele cunoaşterii de sine?
M: Te ajută să înţelegi ceea ce nu eşti şi te protejează de idei, dorinţe şi acţiuni false.
Î: Dacă eu nu sunt decât martorul, ce mai contează ce este bun sau rău?
M: Ceea ce te ajută să te cunoşti pe tine însuţi este bun. Ceea ce te împiedică, este greşit. A-ţi cunoaşte Sinele real este beatitudine, a-l uita este amărăciune.

Sri Nisargadatta Maharaj - Eu sunt Acela (fragment)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu